środa, 29 sierpnia 2007

Cypryjskie ciekawostki


Cypr.. jeszcze nie tak dawno nie wiedziałam o tej wyspie prawie nic, a teraz czytam przewodniki, oglądam zdjęcia i już nie mogę się doczekać, kiedy zobaczę to wszystko na własne oczy. Kilka ciekawostek o wyspie...
  • klimat wyspy jest określany jako jeden z najzdrowszych na świecie - słońce świeci tam przez ponad 300 dni w roku - u nas jest to chyba coś koło 180 dni...
  • średnia temperatura w dzień w lipcu to 37 stopni, w grudniu - 17 (!!!); w nocy 21 i 7
  • cypryjskie powiedzenie mówi że "Cypr to idealna wyspa, na której jedzenie jest ambrozją, a wino nektarem"
  • choć nigdy bym na to nie wpadła, to na Cyprze w zimie można jeździć na... nartach. W wysokich partiach gór jest wtedy śnieg, działają wyciągi. A kiedy znudzi nam się jazda po śniegu można jeszcze tego samego dnia przesiąść się na narty wodne ;)
  • stolica Cypru - Nikozja - jest ostatnią podzieloną stolicą na świecie. Środek miasta przecina tzw. green line, czyli granica między Cyprem Północnym (tureckim) a Cyprem Południowym (greckim, należącym do UE)
  • waluta cypryjska - funt, jest jedną z najdroższych na świecie, droższą nawet od funta brytyjskiego. Od stycznia 2008 zostanie ona zastąpiona przez euro.
  • na Cyprze narodziła się bogini piękna i miłości, Afrodyta
  • Cypr był kiedyś kolonią brytyjską. Pozostałością po tym okresie jest bardzo dobra znajomość angielskiego przez ludność miejscową oraz otwartość na obcokrajowców.
  • na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny
Na razie tyle ;) i na koniec filmik "Cypr v UE" ;)

5 komentarzy:

  1. Mmm... raj...
    Chyba z wiekiem coraz bardziej lubię słońce. Oczywiście nie palące słońce w mieście, bo upałów samych w sobie nienawidzę. Ale słońce dające energię, siłę i chęć do życia. Dziś w Łodzi zdecydowanie go brak :/

    OdpowiedzUsuń
  2. wyspa wyglada jak sledziona... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasiu - osttanio słońca brak chyba w całej Polsce... w każdym razie zapraszam na Cypr jak się już urządzę ;)
    Poważny - a mnie przypomina gitarę ;P

    OdpowiedzUsuń
  4. Kasiu- tyle że ja jestem póki co skazana na chwilowo dość szaro-deszczową aurę ;) Ciebie czeka- już niedługo- dużo słońca ;) I bardzo dobrze, wszystkiego naj ;) A jak mi będzie bardzo źle to sprzedam swoje miejsce w akademiku, który mi dzisiaj przydzielili i ucieknę na Cypr :D

    OdpowiedzUsuń
  5. hejjj super blog!!:) gratuluje!ja tez dostalam sie na erasmusa na przyszly rok na 2 semestr .Jak mogłbys mi powiedziec jak zorganizowac akademik i ile on osztuje, to byla bym Ci straznie wdzieczna!!:) dzieki z gory za odpowiedz.podaje maila : madzia.mail19@wp.pl :)

    OdpowiedzUsuń